Adwords killer!

Creatief denken is heel vaak een gezonde basis voor een project dat zich in een eigen niche kan nestelen. De markt zit niet meer te wachten op concepten waarvan er dertien of meer in een dozijn passen. Ons werk is creatief denken, en het is op een bepaalde manier iets dat nooit stopt. Tientallen malen per dag even heel erg snel denken of iets wat je ziet of hoort beter of anders kan hoort er na verloop van tijd gewoon bij. Het is een wat mildere vorm van wat men beroepsdeformatie noemt.

Alles draait om de eenvoud

Op basis van dat vrij constante analyseren ontstaan zo de projecten die we vorm en inhoud geven. Centraal bij vrijwel alles staat creativiteit, direct gevolgd door de eis dat wie aan een project deelneemt er een direct voordeel van moet ondervinden.

Het vormen van een project is vaak voor wat het ruwe idee zelf betreft een kwestie van een fractie van een seconde. Getallen en mogelijkheden moet je als het ware zien, en je moet heel erg snel een deductie kunnen maken of wat je in die splitsecond bedenkt in een markt past en of die markt er op zit te wachten.

Projectnamen en domeinnamen zijn daarbij belangrijk. Een pakkende naam doet wonderen. Zelfs als je een sterk concept van een concurrent ziet dat in de markt is gezet op basis van een zwakke naam kun je dat hele concept vrijwel één op één overnemen als je een betere naam hebt en zo de ander het nakijken geven. Wat jij kan, kan ik veel beter. Dat lijkt erg onaardig, en het is in feite onaardig. Maar het is helaas wel de realiteit.

In de schaduwwereld tussen wat je zelf bedenkt en de projecten waarvan je een verbeterde versie bedenkt staan de projecten die goed zijn voor de eureka-momentjes. Puzzelstukjes die je niet zozeer zelf aan elkaar past maar die op eigen gelegenheid naar elkaar toe zweven. Een ruwe schets van het idee heb je al tijden, maar het connect allemaal nog niet zo erg.

Zo is onze Adwordskiller tot stand gekomen. De reden om er over na te denken of er een goed werkend alternatief voor Adwords te bedenken zou zijn was tweeledig. De eerste reden is de meest banale: bedenk een concept dat beter, sneller er goedkoper werkt dan Adwords en je hebt iets in handen dat een ongekend fortuin waard is. Een riant inkomen wil iedereen wel, maar iets bedenken dat de strijd aan kan gaan met het machtigste reclamenetwerk ter wereld is als het lukt natuurlijk een ongekende egoboost. Ben ik van achter mijn laptop in staat om iets beters neer te zetten dan een mediagigant met een miljardenomzet? Het zou zachtjes uitgedrukt aangenaam zijn.

De tweede reden om er over na te denken is wat menselijker. Ondernemers zijn heel erg veel tijd, geld en energie kwijt aan het fenomeen ‘hoog in Google’. Adverteren op basis van zoekwoorden kan enorm veel tijd en geld kosten. Geld dat ten koste gaat van de winst die onder de streep overblijft en tijd die men wellicht liever in nuttiger werkzaamheden wil steken. Houdt je daarnaast een loep boven al die ondernemers dan zie je dat de kleine ondernemer met een kleine beurs als het gaat om het vindbaar zijn in Google het aflegt tegen de reuzen die met een veel groter budget de kleinere ondernemer met diens promotie botweg ondersneeuwen. Dat budgettaire verschil moet weg. Bol.com en de webwinkel van de familie Jansen moeten beiden hetzelfde betalen en hetzelfde worden gepromoot. Dat is fair, en niet alleen jegens de ondernemingen. Immers: als een grote partij met een enorm budget een artikel promoot tegen een prijs van 99 euro terwijl de firma Jansen hetzelfde kan verkopen tegen 89 euro is als door de enorme campagnes van de grote partij de firma Jansen niet eens in beeld komt de consument per saldo de dupe. Immers: die kiest omdat men de aanbieding van de firma Jansen niet kent voor de aanbieding van 99 euro in plaats van de ook mogelijke 89 euro. Dus door ze gelijk in beeld te brengen zorg je er voor dat de consument niet de sterkste aanbieder maar de beste prijs kan kiezen.

Uniek aan ons systeem is ook dat ondernemers kunnen zien wat men zoekt. Zo kan elke ondernemer razendsnel inspelen op beschikbare markten en zo diens prijzen nog beter afstemmen op wat de consument wil. Kortom het systeem is zowel voor de winkelier als de consument uitermate compleet.

Hebben we echt een keiharde Adwordskiller in huis?

Yep. Heel veel sneller, heel veel effectiever en heel veel goedkoper. Het systeem is al getest en werkt waanzinnig snel en effectief, kent wel wat maar geen echt bijzondere kinderziektes, en draait op een platform dat qua software en programmeren eigenlijk niet zo heel erg veel voorstelt.

De laatste zes tot zeven maanden is er veel tijd gestoken in het vinden van gaten en lekkages in het concept. Waar zit het welbekende addertje onder het gras? Wat zien we over het hoofd? Vanuit elke mogelijke hoek hebben we het geheel bekeken, en gezocht naar zwakke plekken. Maar op een paar eenvoudig af te dichten gaatjes in de algemene structuur lijkt het nu zover te zijn dat het redelijk feilloos werkt. En niet omdat we zo vreselijk goed kunnen programmeren of omdat we uitblinken in het vinden van oplossingen. Integendeel zelfs. Problemen lossen we op door het concept zo kaal mogelijk te houden. Wat niet nodig is kan weg, en opties of variaties bieden we niet. Het draait perfect omdat het oersimpel is.

Naar verwachting kan het systeem nog voor het einde van het jaar online, het is een beetje afhankelijk van het aanwerven van de laatste paar investeerders en de partij welke de app moet gaan bouwen.

We houden u uiteraard op de hoogte.