CROWDFUNDING 2.0

Voor sommige projecten is crowdfunding niet dé oplossing. De problematiek zit hem voor die projecten in het feit dat de terugbetaling van de benodigde fondsen onwenselijk is of domweg niet in het plaatje past.

Voor degenen die een dergelijk project funden kan het ook aantrekkelijker zijn om iets anders terug te krijgen dan hun geld plus een beetje rente. Want wat heb je er feitelijk aan als je honderd euro inlegt en verdeeld over drie, vier of vijf jaar 110 euro terugkrijgt? Op papier heb je dan wellicht een aardig rendement in vergelijking met de reguliere spaarrente, maar daar staat tegenover dat met de ontvangst van twee tientjes aflossing per jaar er nu niet bepaald veel geld omgaat in die ene investering.

Geld én klanten zonder zorgen

Stel nu eens dat je 50.000 euro nodig hebt om een webwinkel in herensokken te beginnen. Herensokken zijn een artikel met een mooie bruto marge, en er is een aanzienlijke markt voor. Je haalt via crowdfunding 50.000 euro bij elkaar, start je winkel en het gedoe begint.

Hoe leuk de verkoop van herensokken wellicht ook is: je staat als eigenaar nu wel voor de taak om jaarlijks tien mille af te lossen en de verschuldigde rente te betalen. Om het leuk te maken krimpt zodra je begonnen bent de economie, kopen de heren hun sokken om financiële redenen overwegend bij de Zeeman en zit jij met een pakhuis vol mooie sokken die je niet kwijtraakt en een nakend faillissement.

Slimmer zou zijn om de 50 mille op een iets andere wijze te funden. En voor tal van bedrijven en projecten is dat mogelijk ook. Als op een gemiddeld paar sokken de marge 60% is kun je elke funder in plaats van een terugbetaling ook een kortingspas geven of een persoonlijke kortingscode waarmee deze op elke aankoop in je winkel standaard 40% korting krijgt.

Wie met 50 euro deelneemt aan het bij elkaar brengen van de benodigde 50 mille speelt zo na de aankoop van 125 euro aan sokken al op zeker. Immers: met de genoten 40% korting heeft men de 50 euro aan investeringen er uit. Elke volgende aankoop is voor de funder puur winst.

Wordt de totale 50 mille bijeengebracht door mensen die elk 50 euro inleggen dan heeft dat als voordeel dat de winkel meteen ook 1.000 klanten heeft. Dat zijn 1.000 klanten die aankopen doen, linkjes delen en elk nog steeds per aankoop onder de streep 20% opbrengen.

Juridisch en fiscaal is het zo dicht te timmeren dat de 50 mille geen gift of inkomen is, en de kortingscodes kunnen bijvoorbeeld ook drie, vijf of tien jaar geldig zijn. Het is een systeem dat voor een enorm aantal projecten deuren opent en voor een even groot aantal projecten de angel uit de complexiteit van financieren in het algemeen haalt.

Het hele systeem is al ‘battle-tested’ en werkt ook in de praktijk prima. Op dit moment zijn we aan het bekijken hoe we dit concept in de markt kunnen gaan zetten. Naar verwachting gaat het nog ongeveer een maand of anderhalf duren, maar bedrijven die menen dat het beschrevene voor hen een uitkomst kan zijn kunnen zich al bij ons melden.